dilluns, 19 de novembre del 2012

CANVI CONCEPTUAL I CONCLUSIONS


Argumentacions sobre el canvi conceptual

Premissa: S’ha produït un canvi conceptual vers ciència, tecnologia, societat i educació des de la meva avaluació inicial fins el treball de la PAC 2. Argumentaré aquesta premissa a partir de les qüestions plantejades a la PAC 2. Primerament crec que és possible i molt viable representar i sintetitzar el coneixement conceptual d’un article i del mòdul 1 en forma de mapa conceptual, ja que s’hi poden sintetitzar els coneixements. Segons Novak i Cañas, els mapes conceptuals són eines gràfiques per organitzar i representar coneixement, és a dir, és una representació gràfica que vol plasmar les idees o els conceptes que tenim les persones sobre un tema i en el cas de l’ensenyament, explicita el procés d’aprenentatge de l’alumne. El mapa conceptual final m’ha servit per obtenir una idea més visual de les relacions que hi ha entre els conceptes CTSE. Ha estat un sistema de construcció de models per a fomentar que en la meva ment s’hagi construït un model mental. Com s’explica en els materials de l’assignatura de NTICEDU “La construcció de models és important perquè es tracta d’un dels processos cognitius que comporta major relació conceptual”. La construcció d’un mapa de conceptes no és complicada amb el programa Cmap Tools. Prèviament a conèixer i descarregar-me el programa, per a mi fer un mapa de conceptes era un repte difícil, només n’havia fet amb quadres de text i formes bàsiques. Cmaps és un programari gratuït molt interessant per a la representació i comparació de mapes conceptuals. A més, aquesta eina o recurs ens ha permès comunicar el coneixement del material de l’assignatura amb l’article de Domènech i Tirado i amb conceptes que utilitzo en la meva experiència com a professional de la docència (currículum, competències bàsiques, organització escolar, ensenyament- aprenentatge,...). Quant a la representació del mapa podem dir que una de les prioritats és que es vegin bé les relacions que hi ha entre els conceptes centrals, que en el nostre cas seran els conceptes treballats en el mòdul de l’assignatura i els conceptes de l’article. També podem parlar del que serà accessori i perifèric en el mapa de conceptes, accessori pot ser aquella informació que no està relacionada amb els conceptes però que també ens aporta informació relacionada amb el tema per poder entendre els conceptes i perifèric pots ser la informació de més o addicional que s’afegeix al mapa de conceptes, aquesta potser no seria tan necessària per entendre els conceptes. El mapa es pot fer llegible i útil ja que hi ha possibilitats de colors i ombrejats. El programa Cmaps ofereix varietat en el format de formes, colors, font,... Jo he utilitzat el color verd per marcar els conceptes centrals de ciència, tecnologia, societat i educació. Després per desglossar cada concepte he triat quatre colors diferents diferenciant la jerarquia i els conceptes que serien accessoris i perifèrics amb altres colors. Gràcies a les eines del programa Cmaps Tools s’aconsegueix que el mapa quedi més atractiu, visual i entenedor.
Així doncs, la comparació dels dos mapes, l’inicial i el final, pot ser útil per avaluar l’aprenentatge i el canvi conceptual, ja que en els dos mapes s’hi plasmen els meus coneixements sobre ciència, tecnologia, societat i educació  però en dos moments diferents del meu procés d’aprenentatge. Es veu clarament que hi ha hagut una ampliació de coneixements mitjançant els nodes i les proposicions fent una xarxa més complexa.

 Reflexions sobre el propi canvi conceptual i conclusions

En primer lloc he de dir que al començament em va costar una mica estructurar aquest informe de síntesi, amb tanta informació, però al final ha estat un procés enriquidor, constructiu i significatiu. El procés d’aquesta PAC m’ha ajudat a modificar i a construir nous coneixements en la relació CTSE. Amb la lectura del mòdul de Julio Cabero, l’article de Domènech i Tirado i la participació al debat CTS, m’han ajudat a aprofundir en la interacció que hi ha entre ciència, tecnologia, societat i educació i a com influeixen unes sobre les altres però en constant interacció. En l’avaluació inicial se’ns demanava puntuar unes qüestions sobre Tecnologia Educativa i una de les preguntes era “Els debats de la UOC poden millorar moltíssim”; la meva puntuació va ser 8 (0 gens d’acord, 10 molt d’acord), ara ho puntuaria amb un 1, ja que el debat CTS va ser immillorable, participatiu i educatiu, amb el qual he après a argumentar millor, gràcies al model d’argument de Toulmin. Em va tocar defensar el bàndol Tecnodeterminista i em va costar buscar idees tan radicals però, amb la bona estructura i organització (carpetes i fils conductors) i amb les intervencions dels companys, va ser un debat virtual instructiu i significatiu. Hi ha hagut un aprenentatge des de l’avaluació inicial fins ara del qual se’n poden extreure les següents reflexions: La societat actual està avançant científicament i tecnològicament a passes agegantades. Com afecta això a l’educació? Amb l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, les TIC, l’escola ha d’adaptar el seu currículum. Serà necessària una adaptació en l’organització educativa on el docent i l’alumne treballin construint l’ensenyament- aprenentatge. Les TIC són una eina que proporcionen una manera diferent d’ensenyar i aprendre, ajudant a l’alumne a construir un aprenentatge significatiu fent-lo participar directament en la seva formació i procés d’aprenentatge.
Com a conclusió final puc dir que el propi canvi conceptual ha estat partint del constructivisme, és a dir he anat construint el meu propi coneixement. De la meva experiència com a mestra vull destacar la importància d’intentar que l’alumne vagi construint els seus esquemes de coneixement propis, amb les seves experiències i així anar interpretant nous coneixements. Jo, haig d’acompanyar-lo en el seu aprenentatge. Com a futura psicopedagoga, posar tota l’atenció en el procés d’ensenyament- aprenentatge dels alumnes que ho necessitin, considerant-lo com un procés intern, coneixent les implicacions socials i afectives que el procés comporta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada