Argumentacions sobre el canvi conceptual
Premissa: S’ha produït un canvi conceptual vers ciència,
tecnologia, societat i educació des de la meva avaluació inicial fins el
treball de la PAC 2. Argumentaré aquesta premissa a partir de
les qüestions plantejades a la PAC 2. Primerament crec que és possible i
molt viable representar i sintetitzar el coneixement conceptual d’un article i
del mòdul 1 en forma de mapa conceptual, ja que s’hi poden sintetitzar els
coneixements. Segons Novak i Cañas, els
mapes conceptuals són eines gràfiques per organitzar i representar coneixement,
és a dir, és una representació gràfica que vol plasmar les idees o els
conceptes que tenim les persones sobre un tema i en el cas de l’ensenyament,
explicita el procés d’aprenentatge de l’alumne. El mapa conceptual final
m’ha servit per obtenir una idea més visual de les relacions que hi ha
entre els conceptes CTSE. Ha estat un sistema de construcció de models per a
fomentar que en la meva ment s’hagi construït un model mental. Com s’explica en
els materials de l’assignatura de NTICEDU “La
construcció de models és important perquè es tracta d’un dels processos
cognitius que comporta major relació conceptual”. La construcció d’un
mapa de conceptes no és complicada amb el programa Cmap Tools. Prèviament a
conèixer i descarregar-me el programa, per a mi fer un mapa de conceptes era un
repte difícil, només n’havia fet amb quadres de text i formes bàsiques. Cmaps és un programari gratuït molt
interessant per a la representació i comparació de mapes conceptuals. A més,
aquesta eina o recurs ens ha permès comunicar el coneixement del material de
l’assignatura amb l’article de Domènech i Tirado i amb conceptes que utilitzo
en la meva experiència com a professional de la docència (currículum,
competències bàsiques, organització escolar, ensenyament- aprenentatge,...).
Quant a la representació del mapa podem dir que una de les prioritats és que es
vegin bé les relacions que hi ha entre els conceptes centrals, que en el nostre
cas seran els conceptes treballats en el mòdul de l’assignatura i els conceptes
de l’article. També podem parlar del que serà accessori i perifèric en el mapa
de conceptes, accessori pot ser aquella informació que no està relacionada amb
els conceptes però que també ens aporta informació relacionada amb el tema per
poder entendre els conceptes i perifèric pots ser la informació de més o
addicional que s’afegeix al mapa de conceptes, aquesta potser no seria tan
necessària per entendre els conceptes. El mapa es pot fer llegible i útil
ja que hi ha possibilitats de colors i ombrejats. El programa Cmaps ofereix
varietat en el format de formes, colors, font,... Jo he utilitzat el color verd
per marcar els conceptes centrals de ciència, tecnologia, societat i educació.
Després per desglossar cada concepte he triat quatre colors diferents
diferenciant la jerarquia i els conceptes que serien accessoris i perifèrics
amb altres colors. Gràcies a les eines
del programa Cmaps Tools s’aconsegueix que el mapa quedi més atractiu, visual i
entenedor.
Així doncs, la comparació dels dos mapes, l’inicial i
el final, pot ser útil per avaluar l’aprenentatge i el canvi conceptual, ja
que en els dos mapes s’hi plasmen els meus coneixements sobre ciència,
tecnologia, societat i educació però en
dos moments diferents del meu procés d’aprenentatge. Es veu clarament que hi ha hagut una ampliació de coneixements
mitjançant els nodes i les proposicions fent una xarxa més complexa.
Reflexions sobre el propi canvi conceptual i conclusions
En primer lloc he de dir que al començament em va costar
una mica estructurar aquest informe de síntesi, amb tanta informació, però al
final ha estat un procés enriquidor, constructiu i significatiu. El procés
d’aquesta PAC m’ha ajudat a modificar i a construir nous coneixements en la
relació CTSE. Amb la lectura del mòdul de Julio Cabero, l’article de
Domènech i Tirado i la participació al debat CTS, m’han ajudat a aprofundir en
la interacció que hi ha entre ciència, tecnologia, societat i educació i a com
influeixen unes sobre les altres però en constant interacció. En l’avaluació
inicial se’ns demanava puntuar unes qüestions sobre Tecnologia Educativa i una
de les preguntes era “Els debats de la UOC poden millorar moltíssim”; la meva
puntuació va ser 8 (0 gens d’acord, 10 molt d’acord), ara ho puntuaria amb un
1, ja que el debat CTS va ser immillorable, participatiu i educatiu, amb el
qual he après a argumentar millor, gràcies al model d’argument de Toulmin. Em
va tocar defensar el bàndol Tecnodeterminista i em va costar buscar idees tan
radicals però, amb la bona estructura i organització (carpetes i fils
conductors) i amb les intervencions dels companys, va ser un debat virtual
instructiu i significatiu. Hi ha hagut un aprenentatge des de l’avaluació
inicial fins ara del qual se’n poden extreure les següents reflexions: La
societat actual està avançant científicament i tecnològicament a passes
agegantades. Com afecta això a l’educació? Amb l’ús de les noves tecnologies de
la informació i la comunicació, les TIC, l’escola ha d’adaptar el seu currículum.
Serà necessària una adaptació en l’organització educativa on el docent i
l’alumne treballin construint l’ensenyament- aprenentatge. Les TIC són una eina que proporcionen una manera diferent d’ensenyar i
aprendre, ajudant a l’alumne a construir un aprenentatge significatiu fent-lo
participar directament en la seva formació i procés d’aprenentatge.
Com a conclusió final puc dir que el propi canvi
conceptual ha estat partint del constructivisme, és a dir he anat construint el
meu propi coneixement. De la meva experiència com a mestra vull destacar la
importància d’intentar que l’alumne vagi construint els seus esquemes de
coneixement propis, amb les seves experiències i així anar interpretant nous
coneixements. Jo, haig d’acompanyar-lo en el seu aprenentatge. Com a futura
psicopedagoga, posar tota l’atenció en el procés d’ensenyament- aprenentatge
dels alumnes que ho necessitin, considerant-lo com un procés intern, coneixent
les implicacions socials i afectives que el procés comporta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada