TÍTOL DE
L’ACTIVITAT:
Es pot llegir amb un ordinador?
|
RESPONSABLES:
-
Tutora de 2n de Primària
-
Professora de l’aula d’informàtica
-
Psicopedagoga del centre
-
Bloc del Cicle Inicial
|
RECURSOS TECNOLÒGICS
-
Ordinadors de l’aula d’informàtica
-
Connexió internet. Alta velocitat
-
El blog del cicle inicial
-
JClic
|
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA
Un problema és quelcom que es desconeix i que
segurament val la pena descobrir.
Segons Jonassen (2003):
El problema estarà ben estructurat ja que la tasca
estarà ben definida, és a dir, amb els objectius implícits i una disposició
previsible d’activitats.
Serà un problema amb poca complexitat ja
que el tema i les variables són limitats. Fins ara, els alumnes de 2n només
han treballat la lectura mitjançant el llibre imprès i ara hauran de llegir
utilitzant les TIC. Cal tenir en compte que la mestra farà de guia dels
alumnes en el procés d’aprenentatge.
Quant a l’especificitat de camp, serà un
problema situat, ja que estarà contextualitzat en la lectura que és un
aprenentatge que s’utilitza a totes les àrees.
Pot ser motivador i més interessant treballar la
lectura mitjançant les TIC? Estarem parlant d’un problema de presa de
decisions.
|
PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
Els nens i nenes de 2n de Primària estan aprenent
a llegir millor, assolint la lectura mecànica i treballant la comprensió
lectora. El dia que fan taller de lectura tots junts, la classe es fa una mica
avorrida. Uns es distreuen, quan ja han llegit, d’altres no segueixen i cal
anar-los dient per on va la lectura,.... La mestra, una mica enfadada, els
renya i qüestiona “Què us passa?” La majoria resten callats, però un alumne
diu “És avorrit!” “Doncs, plantegeu-vos de quina manera es podria fer la
lectura més divertida!”. Llavors tots volen participar i entre tots donen
diferents respostes. Les respostes més interessants són: “El meu pare llegeix el diari a l’ordinador”, “Si tinguéssim una
tablet podríem llegir contes, la meva germana ho fa”, “Amb l’ordinador també es pot llegir”,
“Amb l’ordinador no es pot llegir
perquè no és un llibre”, “Es
llegeix igual amb un ordinador que amb un llibre?”, ....... Està clar que
haurem de buscar una manera que els agradi i els motivi més a llegir.
Els alumnes de 2n (aprenents): Plantegen el problema “Es pot llegir amb un
ordinador?” La tutora juntament amb el professor encarregat de l’aula d’informàtica (mediadors): “Per què no esteu contents?” “Com ho podríeu fer?” “Sabeu utilitzar un
ordinador?”, “Ho voleu provar?”, “Què us semblaria poder anar una hora a la
setmana a l’aula d’informàtica i poder fer jocs de lectura amb l’ordinador?” “Hi
esteu d’acord?” “Creieu que serà més divertit llegir amb els ordinadors que
amb el llibre de lectura?”
L’aprenentatge amb les noves tecnologies, en
aquest cas amb els ordinadors, serà un bon aprenentatge significatiu, ja que
en aquest procés d’ensenyament- aprenentatge es tindrà en compte el conjunt
de coneixements previs que han construït els alumnes en les seves
experiències anteriors. També es fomentarà el respecte a la diversitat,
l’autoestima i confiança, i la motivació per la lectura.
|
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
Aquesta activitat la durà a terme la tutora de 2n
del col·legi La Presentació d’Arenys de mar. Es tracta d’una escola
concertada de la població d’Arenys de mar, un poble de la comarca del
Maresme. La mestra i els alumnes de 2n no estan massa acostumats a treballar
amb les TIC, ja que només tenen un ordinador a l’aula (el racó de
l’ordinador) i no acostumen a anar a l’aula d’informàtica. A la mestra
l’ajudarà el professor encarregat de l’aula d’informàtica del centre. Els
alumnes no podran tenir un ordinador per a cadascun ja que l’escola disposa
d’aula d’informàtica amb 20 ordinadors i els alumnes de 2n són 26. Per tant
l’activitat es realitzarà en parelles.
|
LES CARACTERÍSTIQUES DELS APRENENTS
Es tracta d’un grup de nens i nenes de 2n de
Primària amb ganes d’aprendre a llegir millor. A l’aula tenen els seus
llibres de lectura, però no és massa engrescador llegir sempre de la mateixa
manera. Per aquest motiu sorgeix la qüestió a l’aula de poder fer el taller
de lectura diferent. Són alumnes que no estan gaire acostumats a utilitzar
les noves tecnologies a l’escola ja que només disposen d’un ordinador a
l’aula.
|
COMPETÈNCIES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR
|
OBJECTIUS A ASSOLIR
|
CONTINGUTS A TREBALLAR
Conceptes (saber i
coneixements):
Procediments (Saber fer):
Actituds (Saber ser):
|
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS
Es realitzarà una sessió setmanal dins l’horari
escolar.
1a sessió: serà
informativa i organitzativa per part del professor de l’aula d’informàtica.
Es distribuiran els alumnes per parelles i cada dos nens/es treballaran en un
ordinador.
2a sessió : ½ hora es
treballarà la lecto- escriptura JClic, amb el joc de Consciència Fonològica.
½ hora amb l’edu 365 “Els contes d’en Ton i la Laia”, contes interactius per
llegir, escoltar i fer activitats de comprensió lectora.
3a sessió: ½ hora es
treballarà la lecto- escriptura amb JClic, amb el joc Sons oberts i tancats.
½ hora amb edu 365 “Els contes d’en Ton i la Laia”
4a sessió: ½ hora amb l’edu
365 amb el joc Lletra per lletra, joc de lletrejar paraules. ½ hora amb l’edu
365 i els Contes SPC.
A l’acabar cada sessió per parelles realitzaran
una fitxa en la qual hauran de contestar si els ha agradat l’activitat, si
han tingut dificultat en realitzar-la,....
Les activitats treballades s’enllaçaran al bloc
del Cicle Inicial de l’escola, d'aquesta manera els alumnes des de casa
podran accedir-hi:
|
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA
El coneixement es construeix a partir de
l’experiència, segons la concepció constructivista de l’ensenyament-
aprenentatge. Per tant l’aprenentatge haurà de ser funcional, és a dir,
aprenent a saber utilitzar la informació i sentir-se útil en situacions
diferents; aprenent els uns dels altres mitjançant un aprenentatge cooperatiu;
gràcies a les TIC, l’aprenentatge serà motivador i contextualitzat dins una
activitat de centre. Amb aquests atributs els alumnes, mitjançant la
manipulació, l’experimentació amb l’ordinador i el descobriment de llegir
d’una manera diferent, obtindran un canvi conceptual que és un dels fonaments
de l’aprenentatge significatiu. Principis d’un aprenentatge
significatiu: actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional,
contextualitzat i reflexiu (David Jonassen. 2003)
Els alumnes exploraran, descobriran nous
conceptes, compartiran el que han après. Podem dir que hi ha uns coneixements
previs per part dels nens i nenes, per tant, es parteix del constructivisme
ja que una de les seves finalitats és que l’alumne construeixi el seu
coneixement a partir de la seva interacció amb l’entorn. Es posa èmfasi en
les estratègies d’aprenentatge: cognitives, de planificació, motivacionals,
metacognitives,...Es busca la implicació amb iniciativa i responsabilitat.
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació la farà la mateixa mestra observant l’interès
dels alumnes pels nous aprenentatges. Es tindrà en compte la fitxa que hauran de
contestar els alumnes després de cada sessió.
|
TEMPORITZACIÓ
L’activitat constarà de quatre sessions: 26 de
novembre, 3, 10 i 14 de desembre. Cada
sessió tindrà la durada d’una hora lectiva dins l’horari escolar. Totes les
sessions es faran a l’aula d’informàtica.
|
diumenge, 16 de desembre del 2012
FITXA DE DISSENY DEL PROJECTE
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada